Noord-Amerika

Totale activa: € 335 miljoen
Medewerkers: 1 600

Economische omgeving in 2015

De VS tekenden een groei van het BBP op van ongeveer 2,5%, als gevolg van een opleving van de consumentenbestedingen in vergelijking met vorig jaar. Vooral de vraag in de automobielsector was sterk gedurende het hele jaar 2015.

Het herstel van de vraag in de automobielmarkt kon de aanhoudende lage vraag in andere Noord-Amerikaanse industriële en landbouwmarkten niet compenseren. De vraag naar kabelbewapening die afhankelijk is van overheidsinvesteringen voor de hernieuwing van het elektriciteitsnet in de VS bleef laag. Onze kabelactiviteiten in Canada presteerden relatief goed, terwijl onze vestiging in Texas, VS, te kampen had met de daling van de oliewinningsector.

Activiteitenverslag

Wisselkoerseffecten deden de omzet met 16% stijgen in Noord-Amerika, terwijl volumes aanzienlijk daalden ten gevolge van de sluiting van de vestiging in Surrey, Canada (einde van het eerste kwartaal 2014) en de brandschade in Rome, Georgia (VS) (november 2014). Bovendien bleven de zwakke landbouw- en industriële staaldraadmarkten wegen op de prestaties van het segment. De winstmarges hebben het gewenste niveau nog niet bereikt door de lage volumebasis en de prijsdruk van concurrerende importstromen.

De investeringsuitgaven bedroegen € 55 miljoen en hadden voornamelijk betrekking op de heropbouw van de vestiging in Rome en de investeringen in de staalkabel- en staalkoordactiviteiten.

Bekaert verwacht betere prestaties in 2016 ten gevolge van acties geïmplementeerd om onze concurrentiekracht in de doelmarkten te verhogen.

Eind 2015 kondigden Bekaert en Ontario Teachers’ Pension Plan de geplande fusie aan van de wereldwijde kabel en advanced cords activiteiten van Bekaert en Bridon via de oprichting van een nieuwe joint venture: Bridon Bekaert Ropes Group. De fusie-overeenkomst is onderworpen aan de gebruikelijke closing voorwaarden waaronder gereglementeerde goedkeuringen. Na afronding zal Bekaert in Noord-Amerika de WRI kabelfabrieken van Canada en de VS inbrengen.  Ontario Teachers’ Pension Plan zal haar volle eigendomsbelang in Bridon inbrengen in de nieuwe groep. Hun Noord-Amerikaanse activiteiten behelzen de draad- en staalkabelvestigingen in Exeter, Hanover en Wilkes Barre (PA, VS).

Bekaert heropent officieel haar productie-eenheid in Rome (Georgia, VS)

In oktober 2015 werd de hieldraadfabriek in Rome, Georgia (VS) officieel heropend nadat een brand er structurele schade aangericht had in 2014.   De heropbouw werd in juni 2015 gefinaliseerd en de vestiging werd uitgerust met de meest geavanceerde en hoogperformante productielijnen voor hieldraad. Uitgebreide testen en goedkeuringsprocedures werden uitgevoerd en alle bandenfabrikanten hebben de productie van de nieuwe lijnen goedgekeurd.   De vestiging is terug operationeel en heeft hoge ambities om haar sterke positie op de markt voor hieldraad terug te winnen in 2016.

Matthew Taylor, Gedelegeerd bestuurder van Bekaert verklaarde: “Bekaert Rome is vastberaden om opnieuw de voorkeursleverancier voor hieldraad in de Amerikaanse bandenmarkt te worden. Het team toont duidelijk haar betrokkenheid en vastberadenheid en wenst aan te tonen hoe bekwaam en ambitieus ze zijn om de Amerikaanse bandenmarkt te beleveren met een optimale kwaliteit en dienstverlening. Hun gedreven mentaliteit van aanpak was aanwezig in alle fases van de heropbouw: van het reinigen tot het herstellen en heropbouwen, tot de installatie van de gloednieuwe machines en het doorlopen van alle goedkeuringsprocedures tijdens de testen.”
Bekaerts wereldwijd manufacturing excellence programma, dat zich richt op het versterken van onze concurrentiekracht door het optimaliseren van veiligheid, kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en productiviteit, werd opgestart in de vestiging in Van Buren (VS). Het programma zal verder uitgerold worden in de regio in 2016 en in de daaropvolgende jaren.